Individualitet, etterligning og skaperglede
De tre første årene - en antroposofisk betraktning
av Arve Mathisen
Trykket i Barnets verden - Steinerpedagogikk
i førskolealderen, Vidarforlaget 1994
Når barnet er kommet til verden, og mor og far ser
på den nyankomne for første gang, kan det oppstå en
underlig, fremmedartet følelse. - Hvem er du? - Det
lille barnets ansikt bærer preg av en ukjent verden,
noe urgammelt og fjernt taler gjennom mimikk og bevegelser.
Rynkene rundt øynene, nesen, den lille munnen og barnets
hud vitner om at det kommer fra en annen tilværelse.
Den varme, mørke og tyngdeløse fostertiden
er kommet til ende. Nå er veslejenta født, hodet
er for første gang vendt oppover, hun har pustet inn
den brennende luften og skreket ved sin tilsynekomst i jordens
lys og tyngde.
Dagene går. Barnet sover, og mens det er langt borte
i sin drømmeverden, kan vi se skygger av minespill
fare over ansiktet. Øynene beveger seg under lokkene
og antydede følelser kruser munn og kinn. Barnet er
opptatt. Drømmer hun? Eller er det tanker som kretser
rundt i hennes lille hjerne? - På et blunk er poesien
borte og en rød bølge skyller over hele kroppen
i det veslejenta skriker og vil ha mat. Her er de voksne
tilskuere og tjenere. For mor kommer straks og gir hva jenta
forlanger.
Det går ikke lang tid før barnet smiler. Ved
omtrent to måneders alder smiler de fleste barn ved
synet av sin mors eller fars ansikt. Barn over hele verden
begynner å smile nå, også blindfødte.
Et bredt og fornøyd smil kan bre seg over ansiktet
på et blindt barn når det berører en gjenstand
eller hører en kjent stemme.
At barnet gråter når det blir født er
ikke annet enn rimelig, men at det ganske snart bryter ut
i et smil når det sanser sine omgivelser, ja det er
en mektig gåte. Og i denne gåten ligger kanskje
nøkkelen til en forståelse av det lille barnets
vesen. På tross av alle vanskeligheter som kan ligge
foran et nyfødt menneskebarn, utstråler de fleste
en umiskjennelig glede over å være til. Gleden
uttrykkes i den aktivitetslyst og den livsbegjærlighet
som det lille barnet snart viser. Og nettopp det at barnet
engasjerer seg i sine første gjøremål
ut fra glede og ikke fra instinktiv tvang, peker på at
frihetens ansats er tilstede hos oss mennesker helt fra begynnelsen.
For kun det vi gjør med glede eller ut fra egen overbevisning
kan være en fri handling. Det lille barnet har naturligvis
ikke ervervet seg noen personlig frihet, men vi skal senere
se nærmere på hvordan bevegelseslysten og lekegleden
legger grunnen for en individuell utvikling. Og en ting er
i hvert fall sikkert, det nyfødte barnet lar seg overhode
ikke påvirke av hva de voksne vil med det. Minstemann
er som en konge på sin trone og regjerer en lang stund
med uinnskrenket makt i sitt kongerike. Foreldrene kan kun
legge forholdene til rette så godt som mulig.
Blant dyrene hersker en annen lovmessighet. Det nyfødte
føllet reiser seg straks på sine lange og ustøe
ben. Dyret vet hva det skal og behøver ingen årelang
barndom eller ungdomstid. Mennesket derimot ligger og venter.
Hva venter barnet på? - Det nyankomne menneskebarnet
tilbringer måneder i avvekslende søvn, spising
og tillitsfull iakttagelse av alt som skjer i dets nærvær.
Ser vi bort fra de biologisk livsnødvendige egenskapene,
så er det bemerkelsesverdig at barnet til og med glemmer
de få instinktive ferdigheter som var tilstede rett
etter fødselen. Et nyfødt barn antyder muligheten
til å kunne stå, krype og gå de par første
månedene, men alle disse refleksene forsvinner igjen
i løpet av femte måned. Og mens barnet bygger
ned sine medfødte evner, ligger det og smiler til
menneskenes vennlige ansikter og til ranglens pussige lyd.
Individualitet, arv og miljø
Ønsker man å besvare spørsmålet: Hva er
et barn? - kan man vise til veldokumenterte forskningsresultater
som peker på både arveanleggets og den sosiale
omgivelsens betydning. En antroposofisk forståelse
av mennesket anerkjenner fullt ut oppvekstforholdenes avgjørende
verdi og den genetiske arvekodens innflytelse, men ønsker å utvide
problematikken med et helt annet aspekt: Hvem er barnet?
- Her kan svaret ikke bli allment og det kan heller ikke
gis på forhånd. Barnet selv må vise hvem
det er. Foreldrene kan bare ane hvem de har fått til
omsorg og forvaring. Implisitt i dette siste spørsmålet
ligger anerkjennelsen av at mennesket har en individualitet,
og at denne individualiteten er virksom i barnet. Slik er
barnets utvikling ikke bare å forstå som et samspill
mellom arv og miljø, men som individualitetens realisering
i sitt miljø og gjennom sine foreldres arvestoff.
All oppdragelse og pedagogikk vil preges av den voksnes holdning
til denne problematikken. Er barnet et tomt kar som skal
fylles, eller innebærer oppveksttiden en mulig frigjøring
av det som allerede fra begynnelsen bodde i barnet.
Det lar seg ikke gjøre å føre noe direkte
bevis for individualitetens tilstedeværelse i mennesket.
Steinerpedagogikken hviler likevel på denne forutsetningen.
Menneske-jegets natur åpenbarer seg ikke på en
slik måte at det direkte kan veies eller måles.
Og vi kommer først på spor av dette gåtefulle,
individuelle hos oss selv og våre medmennesker ved å iaktta
selve livets gang. Individualiteten viser seg som et "kroppsspråk" der
de ulike livsfasenes hendelser kan tolkes som betydningsfulle
geberder. Fosterutviklingen og barndommen innebærer
et fortettet og dramatisk hendelsesforløp. Denne artikkelen
forsøker å gi uttrykk for en forskende holdning
som gleder seg over paradokser og gåter i barnenaturen.
Med et kunstnerisk blikk kan man betrakte barndommen i et
annet perspektiv. Men det som iakttas slik kan ikke så lett
uttrykkes med ord. Bevisst sitter man kanskje bare igjen
med en undring, en fornemmelse av noe stort. Rudolf Steiner
hevdet at nettopp denne dype respekt for barnets natur er
den viktigste forutsetningen for en oppdrager.
Befruktning og graviditet
Som barn ble jeg fortalt at mor hadde fått et frø av
far, og så ble det barn i magen. Jeg så for meg
frøene liggende i kasser på sykehuset. Og jeg
husker at jeg som liten gutt grublet på hvorfor de
ikke kunne sortere frøene slik at gutter og jenter
kom hver for seg. Men så enkelt er det heldigvis ikke.
Eggcellene er kroppens største, de blir laget allerede
mens kvinnen er i sin mors liv. Deretter ligger de og venter
på en av de rundt 400 eggløsninger den voksne
kvinnen vil få. Eggcellen er rund som en klode og inneholder
uvanlig mye væske i forhold til cellekjernen. Med sædcellene
er det helt annerledes. De dannes ikke før puberteten,
men når produksjonen først er i gang, pågår
den resten av livet, millioner hver dag. Sædcellen
er avlang, bevegelig og fortettet, en av kroppens minste
celler.
I møtet mellom disse totale kontrastene innleder mennesket
sin legemlige utvikling. De fleste ser for seg hvordan den
befruktede cellen nå deler seg og hvordan en bringebærliknende
formasjon fester seg i livmorveggen etter noen dager. Alt
dette virker lovmessig og logisk, biologiske hendelser som
gjerne kunne utspille seg uten hjelp av noen individualitet.
Men se på fosterutviklingens neste trekk! For hva skjer
etter at den befruktede eggcellen har delt seg noen ganger
innenfor rammen av sin runde form? - Jo, nå skapes
det hulrom. Væskefylte hulrom. Først ett, så to
og til slutt omsluttes de begge av en tredje hvelving. Tre ørsmå vanndråper
lar det gryende menneskelivet oppstå før det
går videre i sin differensiering. Hvilken funksjon
har disse hulrommene? -
I naturen ser vi hvordan krystaller dannes der det er hulrom
i fjellet. Hos plantene er blomsterkalken og i visse tilfeller
også frøene delvis hulrom. I dyreriket og hos
menneskene er kroppens organer formet som avsluttede, ofte
sfæriske rom. Likeledes er hjernen innelukket i kraniets
omsluttende benstruktur. Naturen behøver det lukkede
rommet, isolasjonen og himmelhvelvingen, når den skal
løfte seg ut over seg selv. Hulrommet blir et levende
camera obscura der formkrefter utenfra kan utspille seg og
skape noe nytt; krystallen, den nye plantekimen og organprosessen.
Hele verden speiler seg i en vanndråpe. Og likeledes
er hulrommet menneske-tilblivelsens arena tidlig i fosterutviklingen.
Abstrakt sett kan vi si at menneskekimen begynte med å skape
seg en periferi. I sentrum av denne periferien konsentreres
nå fosterutviklingen, men hele tiden kommer de nye
innslagene fra periferien i selve fosteret. Nervesystemet
og hjernen, tarmene og fordøyelsesorganene, armene
og bena; alt sammen begynner som formasjoner i fosterets "hud" og
føyes etterhvert inn i det indre. Den "drivkraft" som
er tilstede i fosteret virker ikke innenfra og utover, men
fra omkretsen og inn. Fosteret bygger seg ikke opp av adderende
cellestrukturer, men felles så og si ut av en levende,
voksende periferi.
Modning
Den første tiden går utviklingen svært
raskt, og allerede 8 uker etter befruktningen har alle vesentlige
organer funnet sin form: Fosteret ser nå ut som et
lite menneske med øyne, ører, nese, munn, fingre
og tær. Alt er der, men fosteret er kun ca 3 cm langt
og veier kanskje 7 gram. En kolossal kvalitativ og forvandlende
utvikling har foregått på meget kort tid. Ja,
det vesentligste skjedde sannsynligvis før kvinnen
visste at hun var gravid. De resterende 30 ukene av graviditeten
innebærer først og fremst vekst og modning.
Fødes barnet før den 26. Uke, er sjansene små for
at det kommer til å overleve.
Hvorfor denne lange modningen? - Den er jo menneskets kjennemerke
gjennom hele oppveksten. Utviklingen er mest intens mens
fosteret nesten er uten vekt og volum. Det blivende menneskebarnet
behøver en tilstand av total beskyttelse og minimal
eksponering for å gjennomgå sine første
og viktigste utviklingsfaser. I Steinerpedagogikken legger
man vekt på at barnet også senere i bestemte
perioder trenger spesiell omsorg og beskyttelse for å fullbyrde
kritiske utviklings-momenter. Det tar tid, ekstremt lang
tid å bli voksen. Modningen er en viktig del av denne
tiden. Både før og etter fødselen trenger
barnet lange perioder hvor det ytre sett ikke oppstår
nye ferdigheter. På samme måte som fosterets
lange modning gjør barnet livsdyktig, legger modningsperiodene
i barndommen grunnlaget for en utfoldelse av livsdyktighet
senere i livet. Vi skal etterhvert se hvordan barnet lærer å gå,
snakke og tenke på bakgrunn av slike forutgående
modningsperioder. Etterligning og lek er modningens redskaper.
En forhastet bedømmelse av barnetiden kan føre
til at man ønsker en mer målrettet aktivitet
hos barnet og vil bytte ut barnets lek med uttenkte læringsprogram.
Men da frarøver man barnets individualitet denne tiden
som er så vesentlig for en harmonisk utvikling. Det
er gjennom modningen at barnet blir seg selv.
Sansenes dominans
Det nyfødte barnet har svært ulike ferdigheter
innenfor kroppens forskjellige funksjonsområder. Bevegelsene
er til å begynne med meget ubehjelpelige, mens sansene
allerede fra første stund er klare til aktiv virksomhet.
Kun timer etter fødselen kan barnet oppfatte og etterligne
ansiktsuttrykket til en voksen. Et nyfødt barn reagerer
på lyder, ja man har påvist at barnet til og
med kjenner igjen de hørselsinntrykk det hadde i sin
mors mage. Det er gjort forsøk med seks dager gamle
barn som viser at de kjenner igjen sin mor og hennes stemme.
Når man som et ledd i forsøket lot moren komme
inn i rommet, men byttet ut hennes røst med et båndopptak
fra en annen kvinne, viste barnet tydelig ubehag. En måned
gamle barn kan skjelne mellom lydene "p" og "b".
Smak og lukt er likeledes virksomme. Et nyfødt barn
reagerer med et beroliget og smil-liknende ansiktsuttrykk
til smaken av søt melk. En sur væske får
det til å trekke sammen leppene og rynke nesen. Bitter
smak resulterer i at barnet åpner munnen, stikker tungen
ut og vender munnvikene nedover. Seks dager gammelt kan barnet
skjelne lukten av sin mors melk fra andre kvinners. Og det
reagerer tydelig på gode og mindre behagelige lukter.
Sansingen dominerer fullstendig i forhold til andre egenskaper.
Men så er det også gjennom sansene at menneskebarnet
tilegner seg sine ferdigheter.
Øyekontakt
På tross av at et nyfødt barn altså kan
oppfatte et ansiktsuttrykk, tar det en viss tid før
synssansen utvikles til at barnet kan se helt klare konturer.
Til å begynne med er den nyfødte meget nærsynt.
Forskere har funnet ut at det er to motiver som først
og fremst tildrar seg barnets oppmerksomhet. Det ene er ansiktsformen
og det andre er en liten svart sirkel mot lys bakgrunn. Hva
får barnet til å vise interesse for nettopp disse
motivene? -
Det er bemerkelsesverdig at barna ser oss i øynene
så snart de kan kontrollere sine øyebevegelser.
For hvordan kan de vite at nettopp øynene oppfattes
av oss voksne som "sjelens speil"? - Det svarte
i pupillen er et interessant fenomen. Det er der fremfor
noe annet sted at mennesker får kontakt med hverandre.
Men tenker man etter hva som egentlig er synlig i pupillen,
så er det jo ingen ting. Den er kun en svart ring,
og vi ser i høyden speilbildet av oss selv opp-ned.
Hva i barnet er det som søker denne kontakten? - Man
skulle forvente at øyekontakt måtte være
resultatet av en viss modning, og ikke utgangspunktet for
den nyfødtes erfaringer. Eller har vi nettopp her
et uttrykk for at barnets individualitet søker kontakt
med det mest individuelle hos den voksne?
Etterligning
Det nyfødte barnet iakttar verden omkring seg. Det
reagerer på sanseinntrykkene med bevegelser og lyder.
Ved siden av søvn og mating er dette barnets hovedbeskjeftigelse.
Barnet kommer ikke busende inn i livet og utfolder sine gjøremål.
Det venter og ser, lytter, lukter, smaker og føler
seg inn i sin nye tilværelse. Foreldre over hele verden
har lagt merke til at deres barn etterligner både deres
mimikk og deres bevegelser. Dette gjør barna helt
fra de er noen timer gamle. Men hvordan i all verden klarer
de det? Tenk over hvilken uhyre komplisert prosess som må foregå for
at barnet skal kunne ta etter en voksens ansiktsuttrykk.
La oss si at moren stikker tungen ut, og det to dager gamle
barnet svarer med å gjøre samme bevegelse. Barnet
må iaktta moren, se at tungen kommer ut av munnen hennes,
så må det omsette denne sanseopplevelsen til
egen reaksjon. Barnet må på en eller annen måte
vite at det som kommer ut mellom morens lepper er den samme
tungen som barnet selv har inne i sin munn. Et synsinntrykk
av en tungespiss er et fenomen som ligger svært langt
unna den handling det er å stikke ut sin egen tunge.
Hvordan kan det lille barnet forbinde disse vesensforskjellige
opplevelsene og etterligne sin mor?
Den sveitsiske psykologen Jean Piaget (1896-1980) kunne ikke
anerkjenne at så små barn hadde noen evne til å etterligne.
Han mente at denne ferdigheten først blir utviklet
ved ett og et halvtårs-alderen. Andre forskere har
i likhet med ham hevdet at etterligningen er alt for komplisert
til at den kan utspille seg rett etter fødselen. Det
fortelles en anekdote om en av Piagets studenter som holdt
på med å teste syv uker gamle barn. Denne studenten
var overbevist om at de imiterte henne og gikk til sin lærer
med oppdagelsen: "Jeg strekker ut tungen mot barna,
og vet du hva de gjør?" "Nei, det må du
fortelle meg", murret Piaget. "Jo, de stikker ut
tungene sine mot meg! Hva synes du om det?" Den berømte
professoren tok et par drag av pipen mens han tenkte over
denne utfordringen mot hans teori. Så svarte han: "Jeg
synes de er uforskammede!"
Det lar seg likevel ikke bortforklare at barna helt fra først
av imiterer sine omgivelser. En mengde forsøk viser
til umiskjennelige likheter mellom forsøkspersoners
mimikk og spedbarnas respons. Man har til og med avfotografert
en rekke nyfødte barn og tilsvarende voksne i etterlignende
virksomhet, og funnet ut at uavhengige personer i overraskende
stor grad klarer å se sammenhengen mellom fotoet av
den voksnes uttrykk og bildet av det barnet som imiterer
nettopp han eller henne.
Hva er sansning?
Oftest forbinder vi sansningen kun med en bevisst iakttagelse
som fører til dannelsen av en forestilling. Det
er denne forestillingsmessige opplevelse og tolkning av
sanseinntrykkene som vi erindrer. Hele mangfoldet av sanseerfaringer
lar seg ikke feste i minnet. Kun det vi selv har bearbeidet
og mer eller mindre våkent lagt merke til, kan fremkalles
fra hukommelsen. Men sansningen inneholder samtidig uendelig
med "informasjon" som ikke erfares bevisst. Disse
ubemerkede sanseinntrykkene påvirker oss på andre
måter, for eksempel ved å skape stress eller
velbehag. Sansene virker således helt inn i organismens
funksjoner og har avgjørende betydning for et menneskes
sunnhet.
Spedbarnet er på ingen måte modent til å reflektere
over sine innrykk, enn si danne seg forestillinger om hva
det ser eller hører. Den sensibilitet som gjennomtrenger
det lille barnet fører ikke til bevisste opplevelser,
istedet har sanseinntrykkene en mer direkte tilgang til barnets
organisme. Fenomenet kan sammenliknes med de indre fornemmelsene
som ivaretar kroppens organiske likevekt.
For at menneskelegemet skal kunne fungere normalt må en
rekke ulike prosesser holdes i balanse. Sukkerinnholdet i
blodet, salt- og kalkbalansen, hormonenes regulering av vekst
og forbrenning, hjerteslagenes og åndedrettets tilpasning
til kroppens behov; alt dette overvåkes av organiske
sanseprosesser som virker dypt ubevisst i oss. Uten disse
ville livet ikke kunne holdes vedlike et eneste minutt. Svikt
i denne organrettede følsomheten fører til
sykdom. Hele tiden pågår det iakttakelser i menneskets
organisme som knytter det sansede direkte til biologiske
prosesser. Bevisst sanser vi kun overflaten av dette balanse-mangfoldet
ved at vi føler oss friske eller syke.
Her har vi å gjøre med en sensibilitet som direkte
fører til reaksjon, til "handling". Slike
organiske viljesytringer responderer direkte på kroppens
behov. Og kun gjennom at organismen slik holdes i funksjonsmessig
balanse, kan menneskets individualitet utfolde sin bevissthet
og sine handlinger. Vi faller for eksempel i koma så snart
blodets sukkerinnhold ikke befinner seg innenfor sin relativt
snevre ramme.
Sett fra én synsvinkel, kan vi si at barnets sansevirksomhet
er beslektet med organismens funksjonelle følsomhet.
For på tross av at det lille barnets sanser retter
seg ut mot omverdenen, har sansenes virkning en direkte forbindelse
til organismens prosesser. Legg merke til hvordan barnet
ledsager sanseinntrykkene med sine bevegelser og på denne
måten klarer å transformere hendelser utenfor
det selv til egne handlinger. Hva er det som skjer når
barnet etterligner? Vi ser at et sanseinntrykk direkte påfølges
av en imiterende bevegelse. For at en slik bevegelse skal
være mulig, må noe i barnet gripe helt inn i åndedrett,
blodomløp og stoffskifte-forvandling (forbrenningen
i cellene). En sansepåvirkning hos barnet er altså i
stand til å trenge dypt inn i organismens strukturer
uten å gå veien om bevisstheten.
Sanseinntrykkene former barnets legemlige struktur og gjør
kroppen langsomt i stand til å bli et instrument for
det bevisste og handlende mennesket. Dette er barndommens
store under. Det nyfødte barnet åpner seg for
inntrykk fra sine omgivelser og lar disse inntrykkene gripe
inn i utviklingen av selve legemet og dets funksjoner. Parallelt
foregår tilegnelsen av de genuint menneskelige egenskaper
som barnet snart skal beherske; den oppreiste gangen, morsmålet
og de kognitive ferdighetene.
Her er vi ved et vesentlig punkt i forståelsen av en
antroposofisk begrunnet barneoppdragelse. Den organiske utviklingen
og tilegnelsen av indre menneskelige egenskaper oppfattes
som to sider av samme sak. Barnets individualitet utøver
den aktiviteten som forbinder sanseinntrykkene med barnets
kroppslige organisme og derved legger grunnlaget for de nevnte
ferdigheter. Barnet dyktiggjør seg selv med utgangspunkt
i sine omgivelser. Det vil ikke bli en livsfjern "automat" som
bare handler etter mønstre som er gitt på forhånd.
For nettopp dette er menneskeåndens geniale inntreden
i livet; den tar utgangspunkt i forholdene slik de er her
og nå, og skaper seg selv et legemlig instrument som
er tilpasset akkurat disse forholdene.
Interessant nok skjer ikke denne sansemessige innvirkningen
direkte, så å si rett fra barnets omgivelse og
inn i organismen. Det skjer en individuell formidling av
omverdenens påvirkninger. Barnet er helt fra begynnelsen
av i stand til å gjøre et visst utvalg av hva
det interesserer seg for og hva som ikke er attraktivt. Også på en
annen måte er egenaktiviteten avgjørende. Alle
de opplevelser småbarnet tar inn med sin åpne
oppmerksomhet imøtegås med en ytre eller indre
bevegelsesreaksjon. Og først via denne individuelle
aktivitet lar barnet sin omverden virke i seg. Slik bygger
barnet seg selv, mens det tilsynelatende er beskjeftiget
med unyttig sprelling og babling.
Oppdragelse til frihet
I lys av antroposofien kan man se hele oppveksttiden, naturligvis
inkludert fosterets utvikling, som individualitetens langsomme
innarbeidelse i legemet. Individualiteten må forstås
som kjernen i menneskets sjel, det i oss som er selvbevisst
og reflekterende. Men også som arkitekten bak hvert
enkelt utviklingstrinn. Individualiteten er bevissthetsskapende
og organisk virksom på samme tid. Den bestreber seg
på å skape et legemlig grunnlag som senere
kan være jordsmonn for en fri utfoldelse av menneskets
evner og ferdigheter. Fosterets og barnekroppens utvikling
henger altså intimt sammen med den voksnes bevissthetsmessige
egenskaper.
I aktiv tilvending mot verden reiser barnet seg opp, begynner å snakke
og blir snart en trassig og fantasifull samtalepartner i
familien. Foreldrene gleder seg over hver ny ferdighet som
barnet behersker. Det er en stor dag når veslejenta
går sine første skritt, når hun sier sine
første ord og ikke minst når hun etterhvert
begynner å forstå enkle sammenhenger i miljøet
rundt seg.
En tilsvarende organisk utvikling må nødvendigvis
ligge til grunn for disse ferdighetene. Ved å la menneskeånden,
barnets individualitet være drivkraften bak denne utviklingen,
blir det mulig å forstå sammenhengen mellom kropp
og ferdigheter. Et voksent menneske tenker ved å ta
i bruk de samme kreftene som tidligere var virksomme i dannelsen
av organismen. Og interessant i denne sammenhengen er nettopp
barnets sanseaffinitet til de uttrykk som sterkest er forbundet
med foreldrenes individualitet; øyekontakten og den
sterke interessen for stemmens ord og toner.
Selv for voksne innebærer evnen til å imitere
en grunnleggende læringsferdighet. Nye ord og språkformasjoner
i et fremmed språk kan enklest tilegnes ved etterligning.
Likeledes er det med bevegelsesforløp i dans og idrett.
Men også når vi tenker og danner begrep er evnen
til å gå inn i et resonnement helt avgjørende.
Vår tenkning bygger i stor grad på skillet mellom
identitet og ulikhet. I tenkningen tar vi utgangspunkt i
egne eller andres erfaringer og kommer frem til slutninger
på grunnlag av dette. En indre tenkebevegelse føyer
seg til iakttakelsene og derved kan vi felle vår individualiserte
bedømmelse, vår slutning. Slik sett kan vi si
at individets tenkeevne er en forvandlet etterligning. Men
denne tenkningen kan først utspille seg når
nervesystemet og resten av organismen har gjennomgått
den nødvendige modning. Individet risser gjennom sin
etterligning sporene av omverdenen inn i organismen og gjør
seg på denne måten transparent for en indre,
tankemessig bearbeidelse av den samme omverdenen. Med omverden
menes her alt barnet har rundt seg, natur, kultur, og alt
hva menneskene er i dets nærvær.
Først denne sansemessige og egenaktive gjennomtrengning
av organismen gjør det mulig å forme den nyfødte
menneskekroppen til en brukbar bolig for individualiteten
og dens bevisthetsmessige ytringer. Langsomt, meget langsomt
gjøres det nedarvede legemet om til et individuelt
instrument. Når tennene faller ut, viser kroppen at
denne organiske forvandling er tilendebragt. Tannemaljen
er kroppens hardeste substans. Den lar seg ikke bryte ned
slik som for eksempel knokler og sener. Emaljen kan ikke
forvandles gradvis innenfra. Melketennene må ut for å gi
plass til nye og sterkere. Dermed er individualiteten frigjort
fra sitt ensidig organisk rettede arbeid og kan vende seg
mot mer intellektuelle ferdigheter. Etterligningens tid er
forbi, og barnet er skolemodent.
Det første skritt
Det lille barnet er så ivrig og ofte så alvorlig
i sin aktivitet at man nesten kvier seg for å kalle
det lek. Med sin mest tankefulle mine kan minstemann utforske
fallmulighetene til en skje eller nøye utforske berøringsnyansene
i alle de gjenstander han kommer over. Det er oppdagergleden
som her har funnet et av sine subtile uttrykk, ikke sjelden
til en smule irritasjon for de voksne. For her er alvor,
fryd, kaos og intens utvikling forenet i samme aktivitet.
Bevegelseslyst og en uhemmet interesse preger tilværelsen
for minstemann. Men parallelt til dette tilsynelatende meningsløse
engasjementet erverver barnet kontroll over sin egen kropp.
Ved ca et halvt år kan barnet sitte uten støtte. Åtte
måneder gammelt begynner det å krabbe og rundt
ettårsdagen reiser barnet seg og kan gå alene.
Den langsomme innordning i tyngdekraftens lovmessighet og
den gradvise beherskelsen av de egne bevegelsene er en erfaring
som på den ene siden kuliminerer i at barnet lærer å gå.
På den andre siden ser vi at nettopp de "primære
kvalitetene" i begrepenes verden er størrelse,
vekt, form og plassering i rommet. Igjen en korrespondanse
mellom barnets utvikling og tenkningens grunnelementer.
Det er barnets hode som først befris fra den nyfødtes
totale bevegelseskaos. I løpet av de tre første
månedene lærer barnet å beherske hode-,
hals- og skulderbevegelsene. De neste tre månedene
er det overkroppen med hender og armer som tas systematisk
i bruk. Barnet griper fatt i gjenstander. Så kommer
føttenes tur. Hele denne prosessen kan sees som en
parallell til fødselsakten. Men nå er barnet
selv aktøren og målet er den oppreiste gangen.
Fritt bærer mennesket sitt hode, og uten hindring kan
det bevege sine armer. Men hva er det som får barnet
til å fullføre dette balanse-mesterverk? - Lærer
barnet å gå fordi det etterhvert behersker de
fleste av kroppens muskler? -
Nei, den oppreiste holdningen er en stadfestelse av menneskenaturen.
Uten den frihet som den vertikale ryggraden betyr for menneskets
indre natur, ville menneskeheten overhode ikke kunne eksistere
i sin nåværende form. Når barnet reiser
seg, gjør det egentlig ingenting annet enn når
det et par år senere sier "jeg" til seg selv.
Individualiteten bekrefter seg selv og realiserer seg selv
ved å heve barnekroppen opp fra bakken. Den voksne
gjør barnet en bjørnetjeneste ved å investere
i et gåstativ for å lette barnets tilegnelse
av sine første skritt. Det er nettopp ved å gjøre
det selv at barnet vinner mest på å lære å gå.
"Den første flugt, skjønt mindre høy,
var heldigst dog, thi selv han fløy:
Det kunne svikte, men fra denne
han først, at han er ørn, kan kjenne."
Skriver Henrik Wergeland i sin mektige
hyldest til alle livets jomfruturer i diktet "Den første gang".
De første ord
Fra tremåneders-alderen er den lille stadig opptatt
med å utforske alle tenkelige lydkombinasjoner. De
første bablelydene er lik for barn i ulike land. Det
er selve språkets grunnlag som her gjennomarbeides
og får modne. Barnet vil etterhvert kjenne igjen visse
ord som de voksne stadig uttaler. Omkring ettårs-alderen
har barnet bablet seg gjennom alle språkets stavelser
og er nå beredt til å bygge videre på den
erfaring som det har tilegnet seg. Vanligvis kommer de første
virkelige språkytringer ved 13-14 måneder. Barna
kan ennå ikke nevne gjenstandene ved navn. Et eneste
ord betegner mange forskjellige ting. "Sa" kan
for eksempel bety "jeg vil ha saft" eller "jeg
vil ikke ha saft" eller en annen gjenstand som er rød.
Denne ettordsfasen varer omtrent frem til barnet er ett og
et halvt år. Men da inntrer en betydningsfull hendelse.
Det atten måneder gamle barnet oppdager plutselig at
alt har et navn. Nå øker ordforrådet raskt
og i løpet av de to første leveårene
behersker barnet mellom fire og fem hundre ord. Interessant
er det å legge merke til at barnet først griper
fatt i substantivene, deretter i adjektivene og til sist
i handlingsordene, verbene. Barnets bevissthet våkner
først opp til gjenstandene og deres egenskaper, men
føler seg ennå så forbundet med sine handlinger
at det ikke klarer å sette ord på dem.
Alle som har forsøkt å lære et fremmedspråk
i voksen alder ser med beundring på barnas fabelaktige
språkevner. Barnet sanser språket uten å ha
den minste anelse om det budskap ordene formidler. Nesten
et helt år er det bare gleden over å smake på alle
slags lydkombinasjoner som holder barnet i pludrende aktivitet.
Tilsvarende var det bevegelsesgleden som holdt spedbarnet
i aktivitet før det lærte å beherske sine
lemmer. Men etterhvert tar den rene fryden slutt, det blir
orden i kaoset og barnet vil noe. Det griper en gjenstand
som halvt år gammel og griper ordene ett år senere.
Og liksom det reiser seg og går fordi barnet nå vil
utforske verden, så begynner det å snakke fordi
det har noe på hjertet. Barnet vil meddele seg. Uten
den forutgående modningstiden med månedelang
pludring og lydlek ville ikke språkferdighetene kunnet
utvikle seg riktig. Her finner vi igjen motivet fra fosteret
som først på kort tid gjennomgår en stor
kvalitativ forvandling og deretter behøver de resterende
7 månedene for å bli levedyktig. Fra ca tre måneders
alder bruker barnet konsonanter og vokaler, men nesten to år
til må tilbakelegges i sansende, etterlignende og prøvende
aktivitet før dette modnes til språk. Det er
ikke artsbestemte biologiske prosesser som fører til
at barnet snakker. Morsmålet er individualitetens respons
på det språket som snakkes i barnets omgivelse.
Og liksom de andre sanseinntrykkene er også språket
med på å forme barnets legemlige og kognitive
utvikling. Sett fra et slikt synspunktet vil det være
en ekstra belastning for barnet å lære seg to
språk samtidig de første leveårene.
Språket er tenkningens
forskole
Selv hos voksne kan det være vanskelig å skille
mellom de tomme ordene og hva som virkelig er uttrykk for
egne tanker. Mange av barnets første "geniale" formuleringer
et stykke ut i toårs-alderen er i bunn og grunn ikke
annet enn ordsammenstillinger som det har imitert fra de
voksne. Den østerrikske legen Karl König skriver: "Det
lille barnet minner om Noa som har samlet hele sin verden
i arken. Hans sønner og døtre og alle de dyr
han nevner ved navn er ombord. Utenfor hersker syndfloden.
Vannet stiger, men arkens trygghet skaper beskyttelse og
tillit. Slik er barnets situasjon i toårs-alderen.
Snart kommer Noa til å slippe duen for å undersøke
om vannet har sunket unna. På en liknende måte
gir barnet tankene vinger når det først har
tilegnet seg språkets sikkerhet."
Vi tenker ikke når vi kaller tingene ved deres navn.
Tenkningen kommer først til sin rett når barnet
evner å forstå sammenhenger. En enkel forståelse
av tid og rom er en helt annen aktivitet enn å vite
at katten heter Mons. Evnen til å erindre er en forutsetning
for tenkningen. Men samtidig er erindringen avhengig av at
barnet skaper seg enkle forestillinger av sine opplevelser.
Begge henger intimt sammen med hverandre. Få kan huske
lenger tilbake enn til treårs-alderen. For det er umulig å huske
alt det man ikke forstod eller grep fatt i, alt det som bare
var en strøm av begivenheter. Vi husker det særskilte,
det bestemte stedet, den bestemte hendelsen. Ingen kan minnes
barndommens intense sanselige nærvær og aktivitetsmangfold.
Innholdet i en drøm forsvinner også ganske snart
ut av hukommelsen hvis man ikke tenker igjennom drømmebildene
en gang til etter at man har våknet ordentlig.
Nå er språket en glimrende tenkningens forskole.
Grammatikken kan forstås som rene tankekategorier omsatt
til språkregler. Vi bruker ikke ordene kun for deres
rytmiske velklang slik barna så lystelig kan gjøre.
Ordene er tankebærere og det har satt sitt preg på grammatikken.
Hver av ordklassene har fått tildelt sin formstruktur.
Og dette er ikke tilfeldig, men uttrykk for nettopp det tankeaspekt
som ordet formidler fra sin plass i setningen. Verbene har
sin fortid, fremtid og nåtid, substantivene sine kjønn
og tall og adjektivene har sin komparasjon. Og merk bare
hvordan forholdet mellom disse tre ordklassene innebærer
tenkning. Substantivet uttrykker selve eksistensens mangfoldighet,
verbet er de handlinger som forbinder seg med de enkelte
ting og adjektivet er menneskenes opplevelse av gjenstandenes
egenskaper. Tenkningen innarbeides gjennom språket,
men er til å begynne med ren etterligning.
De første tanker
Når barnet nærmer seg tre år har det tumlet
med språkets iboende tanker så lenge at det selv
kan gjøre sine første selvstendige tankesprang.
Og det har allerede stilt mange spørsmål uten
at mor eller far kanskje har forstått hva barnet egentlig
spurte om. Spørsmålene er til å begynne
med et uttrykk for denne gledesfylte leken med fenomenene
som vi har sett for bevegelsene og språket. Men langsomt
kommer alvoret også inn i barnets begrepsbehandling.
Minnet er etterhvert blitt så sterkt og visse tankekonturer
så klare at barnet med en bestemt selvfølelse
kaller seg selv "jeg" og vet at det er seg selv
og ingen annen. Jeg husker selv fra denne tiden hvordan jeg
en vinterdag plutselig ble klar over min posisjon i verden
som "allmektig" barn. Jeg forstod hvordan mor og
far måtte ta hensyn til meg og at "jeg" var
en viktig del av vår familie. Jeg husker at denne følelsen
grep meg voldsomt, med ett visste jeg at "jeg" var
meg. Minnet er så sterkt at jeg ennå ser for
meg isen og snøen som var rundt meg akkurat da. Det
måtte være et par måneder før jeg
fylte tre år.
Dette første innslaget av selvbevissthet innebærer
at barnet også kan begynne å våkent forbinde
sitt indre med hendelsene omkring. Det kan gå et skritt
lenger enn å vite hva gjenstandene heter. Erindringen
og tenkningen er våknet. Den tyske pedagogen Stefan
Leber har gjengitt et eksempel på hvordan tenkningen
hos barnet stadig fordypes. En liten jente ble med ett års
mellomrom stilt spørsmålet: Hva er en mamma?
To år og fire måneder gammel svarte hun: "Du,
det er en mamma." Et år senere lyder svaret: "Mamma
det er du, hun har en datter, det er jeg." Enda et år
senere sier hun: "En mamma, hun vasker aldri, hun bare
skriver." I en alder av fem og et halvt svarer jenta: "En
mor? En mor er en dame som får barn."
Det er tydelig hvordan tenkningen blir mer og mer omfattende,
men overgangen fra toåringen til treåringen er
slående. Jenta på tre år benytter begrepene
identitet og ulikhet og setter seg selv i forhold til moren.
Trassalderen
Hva gjør det lille mennesket nå, når det
som treåring har ervervet seg de mest grunnleggende
selvstendige ferdigheter innenfor disse tre områdene?
Svaret kaster unektelig lys over menneskenes lodd. Har barnet
endelig oppnådd sin første selvbevissthet, kan
det gjøre seg forstått og vandre omkring, ja
da beruses barnet av sine egne ferdigheter. Trassalderen
setter inn. Treåringen setter sin vilje inn i de mest
bisarre situasjoner, og kan ikke få nok av trass og
motstridighet. Barna kan dunke hodet i gulvet av rasende
stahet om de ikke får viljen sin.
Det er en vidunderlig kraftutfoldelse som nå kommer
til syne. Her leker barnet med sin individualitets reelle
tilsynekomst. Foreløpig i ren viljes-glede, uten mål
og mening. Men også denne trass-fryden går over,
og alvorligere virke står for døren. For nå har
barnets fantasi virkelig våknet og lekealderen er innledet.
Barnet i lek og skole
Leken er på ny en målbevisst gjennomarbeidelse
av alle barnets ferdigheter, men med en større grad
av våkenhet. Barnet vet at det er "jeg" som
leker. Og det fryder seg over sin frodige skapertrang. Hele
verden fanges nå inn i lekens krumspeil og forvandles
av barnets individuelle fantasi. Platon var opptatt av barnets
lek, og han pekte på at man kan lære mye om et
lite barns fremtid ved å studere hvordan det leker.
Fortsatt spiller sansningen og etterligningen en avgjørende
rolle for barnets utvikling. Men gjennom leken har det utvidet
sin aktivitetshorisont. Først ved skolealderen begynner
evnen til imitasjon å avta. Fra syvårs-alderen
våkner den opplevende forståelsen som er nødvendig
for at barnet skal få noe ut av undervisningen. Og
da først er barnets nervesystem og dets organstruktur
så gjennomarbeidet at intellektuell virksomhet ikke
lenger vil virke forstyrrende på den legemlige utviklingen.
Nå kan og skal barnet bruke sine forstandsmessige ferdigheter.
Naturligvis har ikke elever i første klasse sans for
abstrakt tenkning. Men etter puberteten burde de ha opparbeidet
en selvstendig dømmekraft, slik at de selv kan ta
stilling til alle de utfordringer som da står for døren.
Smilet og tårene
Latter og gråt er barnetidens kjennemerke. Begge hører
de med til våre viktigste erfaringer. En uavbrutt lykkelig
barndom er ikke noe ideal. Smerte, sykdom, lengsel og angst
skaper dybde i menneskesjelen, selv om vi naturligvis gjør
hva vi kan for å holde disse tilbake. I glede og smil
er barnet helt seg selv. Vi kan se for oss uttrykket til
fireåringen som sitter hensunket blant sine lekegjenstander
og nynner på en liten sang han er glad i. Barn som
har det godt smiler ikke bare med ansiktet. De utstråler
fryd i all sin gjøren og laden.
Når barnet har sine tunge stunder, da kommer den voksne,
tankefulle minen frem; barnet blir eldre uten at tiden behøver å gå.
Så snart barnet igjen er glad og fornøyd, dukker
det på ny ned i sin utviklende verdenserfaring; tiden
står stille og barnet øser av livets kilder.
Slik tumler barna gjennom sine første år. Avstanden
er kort mellom latter og gråt, mellom trivsel og ulykkelighet.
Og ofte ser vi dem smile bak tårene slik som bare barn
kan. Da vet vi de er inne i livets spiral akkurat som oss
voksne. De er bare nærmere kilden.